By odbiorca zauważył twoją działalność powinieneś nie tylko mieć firmową stronę internetową, ale też zadbać o jej pojawianie się w wynikach wyszukiwania. Do tego kluczowa jest zawartość strony oraz to czy systematycznie dodawane są do niej nowe rzetelne i użyteczne dla klienta artykuły. Jednak nie wolno również zignorować tzw. link buildingu, a więc pozyskiwania linków zewnętrznych kierujących na stronę. Jedną z metod link buildingu jest wykorzystywanie PBN – prywatnej sieci serwisów.
Private blog network – użyteczne jako część szerszej strategii marketingowej
PBNy są prywatne, bowiem są zakładane a potem kierowane przez jeden podmiot (przeważnie przez firmę SEO lub dużą agencję marketingową), który troszczy się o jakość publikowanych tam tekstów. Prywatne sieci blogów są zazwyczaj stosowane jako jeden z elementów wieloaspektowej strategii marketingowej, co warto mocno zaakcentować, bowiem najlepsze rezultaty ich zastosowania zauważa się w stosunku do stron, które zostały uprzednio prawidłowo zoptymalizowane pod kątem technicznym oraz zawartości. Prywatne sieci blogów nie tylko umożliwiają utworzenie sporej liczby linków przychodzących do witryny, ale także na ich dywersyfikację, co jest korzystnie oceniane przez algorytmy wyszukiwarek. Minusem PBNów jest niestety to, że ich wykonanie sporo kosztuje, a później trzeba przeznaczać mnóstwo godzin na utrzymanie ich na należytym poziomie.
Publikacje z linkiem kanonicznym i wizytówki NAP, czyli jak korzystać z potencjału PBN
Prywatne sieci blogów idealnie zdadzą egzamin w pozycjonowaniu lokalnym, ponieważ można za ich pośrednictwem zamieszczać tematyczne artykuły stanowiące jednocześnie wizytówkę NAP. Co to jest NAP? To praktycznie każda publikacja online, gdzie przedstawione są podstawowe informacje telekontaktowe firmy – jej adres stacjonarny, adres e-mail czy telefon i pełna nazwa. Przykładowo, NAP-em jest wizytówka Google Moja Firma, ale jest nim także zakładka w ogólnodostępnym rejestrze firm, strona na portalu społecznościowym albo artykuł, w którym umieszczono firmowe dane kontaktowe.
Kolejna efektywna metoda korzystania z potencjału PBNów to publikacje z canonicalem. Polegają one na powtórnej publikacji ciekawych artykułów z dodaniem linku do oryginalnego tekstu oznaczonego tagiem “rel=canonical”. W tej sytuacji algorytmy wyszukiwarek zwykle oceniają lepiej przydatność pierwotnego artykułu, dlatego że odnajdywanie linków do niego na różnych witrynach zewnętrznych traktują jako znak, że pod wskazanym adresem kanonicznym znajdują się pomocne, warte uwagi teksy. Publikacje z linkiem kanonicznym są najefektywniejsze przy tekstach z branż YMYL (Your Money Your Life), gdzie istotne jest osiągnięcie wysokiego autorytetu, czyli tych powiązanych zwłaszcza z bieżącymi wydarzeniami, prawem medycyną i finansami.
PBN Market Skuteczny linkbuilding SEO