Skip to content

Gorące rozmowy o biznesie

  • Robienie zakupów
  • Aranżacja i wyposażenie wnętrz
  • Opieka nad grobami
  • Branża budowlana
  • Zdrowie
  • Usługi

Zobacz koniecznie

Graficzny projekt gazety korporacyjnej

Pomysły na jubileusz firmy

Interesujesz się malarstwem cyfrowym? Zapisz się na kurs Photoshop

Czym zachęcić nastolatka do czytania? Kupuj mu książki młodzieżowe!

Platforma rowerowa na hak – co powinieneś o niej wiedzieć?

Superfood po polsku – soki z kwaszonych buraków i kiszonej kapusty

Podstawowe informacje o położniku

Smaczna żywność, która wytrzyma wiele miesięcy – o kiszonkach

Jaka deska na podłogę jest najlepsza?

Srebrne kolczyki z cyrkoniami

  • Home
  • Motoryzacja
  • Wyciek i inne usterki, związane z płynem chłodniczym
  • Motoryzacja

Wyciek i inne usterki, związane z płynem chłodniczym

Układ chłodzenia działa we właściwy sposób wtedy, gdy jest szczelny i znajduje się w nim płyn chłodniczy o odpowiednich właściwościach. W trakcie eksploatacji samochodu mogą pojawić się różnej maści uszkodzenia i awarie, powodujące stopniowe ubywanie płynu chłodniczego, nagły wyciek płynu chłodniczego albo olej w płynie chłodniczym.

Sprawdzimy wszystkie awarie i problemy, związane z płynem chłodniczym w samochodzie osobowym.

Niewłaściwe parametry płynu chłodniczego

Nowoczesne płyny chłodnicze są wielosezonowe i dostosowane do pracy w szerokim spektrum temperatur. Przykładowo, płyn chłodniczy, przeznaczony do nowoczesnego auta, musi być odporny na zamarzanie w temperaturze do minus 35 stopni. Równocześnie musi być odporny na zagotowanie w temperaturze do 120/140 st. Celsjusza.

Niewłaściwe parametry płynu chłodzącego pojawiają się zazwyczaj wtedy, gdy:

  • W układzie zamiast płynu chłodniczego jest woda;
  • Kierowca zastosował koncentrat płynu chłodzącego i rozcieńczył go w nieodpowiednich proporcjach. Kiedy jest za mało wody – silnik nie może osiągnąć temperatury roboczej i następuje zwiększone zużycie paliwa. Kiedy jest za dużo wody, płyn chłodniczy może się zagotować, silnik nie jest odpowiednio chłodzony, płyn może zamarznąć i rozerwać układ chłodzenia.

Korozja w układzie chłodzenia

Korodowanie chłodnicy samochodowej i nagrzewnicy samochodowej jest bardzo często spowodowane tym, że kierowca użył wody zamiast płynu chłodniczego. Drugi powód korozji to stary płyn chłodniczy w układzie, który stracił już swoje właściwości antykorozyjne.

Kamień kotłowy w układzie chłodzenia i w nagrzewnicy

Kamień kotłowy to kolejny problem, który jest następstwem stosowania wody w układzie chłodzenia, zamiast płynu chłodniczego. Kamień kotłowy nawarstwia się, przez co znacząco zmniejsza drożność kanałów w chłodnicy i nagrzewnicy. W konsekwencji, przepływ cieczy chłodzącej jest coraz bardziej utrudniony. Zmniejsza się skuteczność chłodzenia (na skutek zapchania chłodnicy) i skuteczność ogrzewania kabiny auta (na skutek zapchania nagrzewnicy).

Rozerwanie układu chłodzenia i nagły wyciek płynu chłodniczego

Do rozerwania układu chłodzenia i nagłego wycieku płynu chłodniczego najczęściej dochodzi na skutek zamarznięcia wody w układzie. Ale nie tylko. Czasami może dojść do zerwania węża układu chłodzenia, który nie był przymocowany w odpowiedni sposób, albo skruszał (ze względu na starzenie się gumy) przy opasce zaciskowej, zamontowanej na króćcu przyłączeniowym. Wyciek płynu chłodniczego w takim przypadku jest gwałtowny i może szybko doprowadzić do przegrzania i zatarcia silnika.

Ubywanie płynu chłodniczego

Ubywanie płynu chłodniczego polega na stopniowym (często narastającym) obniżaniu się poziomu płynu chłodniczego w układzie chłodzenia. Dzieje się tak najczęściej na skutek nieszczelności w układzie. Drugi powód ubywania płynu chłodniczego, na szczęście znacznie rzadziej występujący, to awaria uszczelki pod głowicą.

Gdzie najczęściej pojawiają się nieszczelności, powodujące ubywanie płynu chłodniczego? W miejscach mocowania węży gumowych układu chłodzenia do króćców, na chłodnicy (która może być skorodowana lub uszkodzone mechanicznie), przy termostacie i przy nagrzewnicy.

Wycieki płynu chłodniczego, nawet niewielkie, są bardzo niebezpieczne. Dlaczego? Zmniejszanie się ilości płynu chłodniczego w układzie sprawia, że zmniejsza się skuteczność pracy układu chłodzenia. A to może szybko doprowadzić do szeregu uszkodzeń. Zaczynając od przyspieszonego zużycia uszczelki pod pokrywą zaworów i uszczelki pod głowicą, aż po przegrzanie i zatarcie silnika.

Olej w płynie chłodniczym lub płyn chłodniczy w oleju

To objawy, które (najczęściej) świadczą o uszkodzeniu uszczelki pod głowicą. Przez to dochodzi do mieszania się płynów eksploatacyjnych. Objawy tej bardzo poważnej awarii to olej w płynie chłodniczym (w zbiorniczku płynu chłodzenia widoczne są plamy oleju silnikowego) albo płyn chłodniczy w oleju (podnosi się poziom oleju, pod korkiem wlewu oleju osadza się tłusta maź). Do wymieszania się oleju z płynem chłodzenia może również dojść na skutek uszkodzenia chłodnicy oleju silnikowego (chłodzonej płynem chłodzenia, jeśli występuje w danym aucie) albo chłodnicy zaworu recyrkulacji spalin EGR (jeśli występuje w danym aucie).

Płyn chłodniczy ma bardzo duży wpływ na sprawność jednostki napędowej w samochodzie. Dlatego warto dbać o jego odpowiedni poziom i jakość. Warto także jak najszybciej usuwać wszystkie ubytki.

Źródło tekstu: https://motofocus.pl/po-godzinach/103624/wyciek-i-inne-usterki-zwiazane-z-plynem-chlodniczym

Sprawdź również

  • Skup aut Warszawa
  • Wycena auta online
  • Czujniki liniowe (A/F) i czujniki tlenu – czym się różnią?
  • Uszkodzone baterie trakcyjne – naprawiać czy wymieniać?
  • Czujnik położenia koła kierownicy (czujnik skrętu kierownicy) – wszystko, co warto wiedzieć
W Motoryzacja

Ostatnie wpisy

  • Graficzny projekt gazety korporacyjnej
  • Pomysły na jubileusz firmy
  • Interesujesz się malarstwem cyfrowym? Zapisz się na kurs Photoshop
  • Czym zachęcić nastolatka do czytania? Kupuj mu książki młodzieżowe!
  • Platforma rowerowa na hak – co powinieneś o niej wiedzieć?

Kategorie

  • Aranżacja i wyposażenie wnętrz
  • Automatyka przemysłowa
  • Bezpieczeństwo
  • Biżuteria i kosztowności
  • Branża budowlana
  • Branża prawna
  • Finanse i rachunkowość
  • Hobby
  • Kosmetyki
  • Kulinaria
  • Motoryzacja
  • Podróżowanie
  • Porady i ciekawostki
  • Reklama i marketing
  • Robienie zakupów
  • Spedycja, transport, logistyka
  • Sport
  • Strony internetowe
  • Szkolnictwo
  • Technologie
  • Usługi
  • Zagadnienia informatyczne
  • Zdrowie

You May Like

  • Motoryzacja

Bezpieczne przewożenie sprzętu narciarskiego – dachowy uchwyt do nart

  • Motoryzacja

Jaka kurtka motocyklowa do 500 zł?

  • Motoryzacja

Platforma rowerowa na hak – co powinieneś o niej wiedzieć?

  • Motoryzacja

Łańcuchy na koła – ich typy i zastosowanie

  • Motoryzacja

Odkupimy Twój samochód za gotówkę – Warszawa

  • Motoryzacja

Jak wybrać letnie buty motocyklowe? Sprawdź polecane modele

Copyright © Gorące rozmowy o biznesie 2023.